The Role of the Principal in Improving the Professionalism of Teacher Discipline in Teaching (Case Study at MI Al-Azizy Daleman Karduluk)
DOI:
https://doi.org/10.61166/responsive.v1i2.12Keywords:
Principal, Teacher Professionalism, Teaching DisciplineAbstract
This study analyzes the principal's strategy in improving teacher discipline at MI Al-Azizy Daleman Karduluk, a private madrasah with limited facilities. Using a qualitative case study approach, data were collected through interviews, observations, and documentation of the principal and teachers. The results of the study revealed four effective strategies: (1) spiritual motivation based on religious values ("teaching as worship") which builds teachers' intrinsic commitment; (2) concrete role models of the principal through consistent time discipline; (3) empowerment of teachers with additional tasks to create a sense of belonging; and (4) supervision of learning administration as a control mechanism. The main supporting factors include family ties between teachers as alumni of the foundation and consistent role models of leaders, while limited teacher welfare and variations in individual awareness are significant challenges. These findings strengthen the theory of transformational leadership and social learning in the context of Islamic education, showing that non-material approaches (spiritual, relational, and role models) are able to overcome limited material resources. This study provides practical contributions for private madrasah managers in developing a model of teacher discipline coaching that is adaptive to local conditions.
References
Alhabsyi, Firdiansyah, Sagaf S Pettalongi, dan Wandi. “Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” Jurnal Integrasi Manajemen Pendidikan, vol.Vol 1. No 1 (2022): 11–19.
Aniqoh Shofwani, Siti, Pipit Sundari, Sarbullah, Yovita Mumpuni Hartarini, dan Ahmad Hariyadi. “KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0.” Equity In Education Journal, vol.Vol 6. No 1 (2024): 31–36.
Anjarrini, Khikmah, dan Ida Rindaningsih. “Peran Kepala Sekolah Dalam Membangun Budaya Sekolah Sebagai Unggulan Sekolah Di MI Muhammadiyah 1 Jombang.” Manazhim, vol.Vol 4. No 2 (2022): 452–474.
Bahri Mutabarat, Samsul, Candra Wijaya, dan Mardianto. Kepemimpinan Berbasis Keteladanan. Medan: Umsu Press, 2024.
Faozan, Ahmad. Peningkatan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam Melalui Supervisi Akademik. Serang: A-Empat, 2022.
Handayani, Feni. “PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KEDISIPLINAN GURU DAN MURID DI MADRASAH TSANAWIYAH PUTRA-PUTRI SIMO LAMONGAN.” Islam Negeri Sunan Ampel, 2020.
Haryadi, Lalu Fauzy, dan Safinah. “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Guru Di Smp Islam plus Darul Hukumaini Jonggat.” Lombok, vol.Vol 1, No 1 (2021).
Maria, Elfie, Andriasan Sudarso, dan Johanes Terang Kita Perangin-Angin. “MEMBANGUN SENSE OF BELONGING (RASA MEMILIKI) INDIVIDU DAN MENERAPKANNYA SEBAGAI WUJUD MOTIVASI DIRI DALAM BEKERJA DAN KECINTAAN TERHADAP ORGANISASI PADA YPK DON BOSCO KAM.” Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, vol.Vol 3. No 1 (2023): 104–112.
Mulyasa. Manajenen Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Pt. Bumi Aksara, 2022.
Rahmad yananda, Muhammad, dan Andre Rahadian. Skenario Masa Depan Indonesia 2045: Pemimpin Dan Masyarakat. Jakarta: Iluni UI, 2022.
Ridho, Ali. “Keterikatan Kerja: Sebuah Reviu Konseptual.” Buletin Psikologi, vol.Vol 31. No 1 (2023): 56–79.
Sadali. “Anak Dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Journal of Innovation Research and Knowledge, vol.Vol 4. No 10 (2025): 7825–7834.
Sonedi, Tutut Sholihah, dan Dihasbi. “Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru The Role of Principal Leadership in Improving Teacher Performance.” Anterior Jurnal, vol.Vol 18. No 1 (2018): 13–22.
Suharni. “UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA.” Jurnal Bimbingan dan Konseling, vol.Vol 6. No 1 (2021): 172–184.
Sunyoto, Danang, dan Wagiman. Memahami Teori-Teori Yang Membahas Motivasi Kerja. Edited by Kalijaga: Magiste A. Eureka Media Aksara, 2023.
Syahputra, Edi, Risto Luri Pristiani, Tianovida Siregar, Kustoro Budiarta, dan Hasyim. “Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru SMA Negeri 1 Stabat.” Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, vol.Vol 6. No 2 (2023): 156–161.
Thohir, Muthahharah. Manajemen Mutu Sekolah. Bandung: Indonesia Emas Group, 2023.
Utami Sundari, Desti, Taufiqurrahman, Jejen Musfah, dan Sita Ratna Ningsih. “STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN DISIPLIN GURU DI SDN 2 BADUR KECAMATAN CIRINTEN KABUPATEN LEBAK.” Jurnal Ilmiah Kependidikan, vol.Vol 4. No 2 (2023): 163–169.
Zamroh, Walia. “Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Disiplin Kerja Guru Pada SDN 85 Lebong, Kec. Pinang Belapis, Kab. Lebong.” INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI (IAIN) CURUP, 2020.





